HET PROCES
HEDENDAAGSE MODERNE MEESTER
Maria Dellaert haar oeuvre is groter dan doet vermoeden maar zij heeft voornamelijk portretten in opdracht gemaakt. In 2021 is zij weer begonnen met het maken van autonome kunstwerken. Hoewel ze zeer precies is laat zij zich ook graag meevoeren in het proces en gebruikt ze allerhande materialen, zelfs bloemen uit haar permacultuur tuin.
Maria begon haar formele opleiding aan de kunstacademie. Daar groeide de enorme fascinatie voor textuur en bleef ze geboeid door het samengaan van verschillende materialen. Dit alles is in haar kunstwerken goed terug te zien.
In haar gemengde media werken combineert Maria Dellaert technieken die al eeuwenoud zijn met nieuwe media technieken. Zo werkt ze laag over laag door middel van de encaustiek techniek. Hierbij gebruikt ze materialen als bladgoud en poeder, (olie)verf, pastel, pigmenten, oliekrijt en bijenwas. Het verschijnen en verdwijnen van elementen staat voor haar op de voorgrond.
Het woord encaustiek komt van het Griekse woord ‘enkaio’ en betekent los vertaald ‘door warmte ingebrand’. Het is een techniek waarbij pigmenten vermengd worden met hete bijenwas. In het oude Egypte werd de encaustiek techniek al gebruikt voor het maken van portretschilderijen. Ondanks dat iedereen bij bijenwas meteen denkt aan een druipkaars, is het een techniek waarbij pigmenten uitermate goed geconserveerd blijven.
Kwetsbaarheid is een belangrijk thema dat door alle kunstwerken van Maria Dellaert heen loopt. Op subtiele wijze projecteert ze dit op haar modellen door middel van de gelaagdheid in haar werk.